تصمیمات اخذ شده در جلسه کارگروه PVC و سیم و کابل

جلسه بررسی مشکلات عرضه و کیفیت محصول pvc به درخواست انجمن مستربچ و کامپاند ایران و با برنامه‌ریزی مدیریت توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی در تاریخ 29/01/1403 در محل ساختمان نواب صفوی شرکت پتروشیمی برگزار گردید.

در این جلسه ابتدا آقای دکتر خوش‌نیت به نمایندگی از انجمن مستربج و کامپاند به ذکر مشکلات و چالش‌های پیش روی شرکت‌های تولیدی مستروج و کامپاند pvc که در جلسات کارگروه‌های pvc و سیم و کابل مطرح گردید اشاره کردند.

عمده این مشکلات شامل:

۱. عدم استمرار در عرضۀ pvc در بازار براساس سهمیه در نظر گرفته شده از سوی تولیدکنندگان          pvc و همچنین عرضه و فروش نقدی و اعتباری در یک ردیف در بورس می‌باشد که موجبات رقابت ناسالم و افزایش قیمت خرید را به دنبال داشته است.

۲. عدم تولید و عرضه مناسب گرید 70 S که بر اساس پیش‌بینی‌ها مقدار مصرف این گرید برای صنعت سیم و کابل و محصولات پزشکی و برخی مصارف غذایی بالغ بر 000/30 تن در سال برآورد می‌شود و در حال حاضر پتروشیمی آبادان ۲۲۰ تن در هفته تولید می‌کند و پتروشیمی هگمتانه به‌صورت غیرمستمر و با مقادیر ناچیز به بازار تزریق می‌کند و سایر پتروشیمی‌ها به‌دلیل دشواری در فرایند افرایش هزینه‌ها انگیزه‌ای برای تولید این گرید ندارند.

۳. وجود ناخالصی‌های رزین سوخته در محصولات pvc عرضه شده علاوه بر مشکلات فرآیند تولید باعث افت شدید کیفیت محصولات به‌ویژه در سیم و کابل و محصولات ویژه‌ شده است.

پس از طرح این موضوعات نمایندگان شرکت‌های عضو انجمن مستربچ و کامپاند آقای صالحی و خانم منصوری از شرکت گرانول معصوم آقای دیباج از آواپلیمر، آقای قاضی از صنایع ورق ایران_آقای پاکزاد، خانم جلالی و آقای پوروهاب از شرکت سامان پلیمر و آقای قاسمی از شرکت دیبا پلیمر به تکمیل موضوع و مشکلات اشاره کردند همچنین به ارائه مدارک و مستندات پرداختند.

در ادامه نمایندگان پتروشیمی‌های تولید کننده به ذکر پاسخ‌ها و دلایل ایجاد این مشکلات پرداخته و پیشنهادهایی برای رفع مشکلات به وجود آمده ارائه کردند.

در جمع‌بندی جلسه مقرر شد:

۱. چنانچه مقادیر رزین‌های سوخته از حد استاندارد فراتر باشد، موضوعات به‌صورت کتبی به تولید کننده انعکاس داده و از سوی تولید کننده به جد برای رفع مشکلات و یا تعویض محصول اقدام می‌گردد. همچنین در این خصوص پیشنهاد شد مشتریانی که برای مصارف خاص، ضرورت خلوص بالا نبود ناخالصی مد نظر باشد، با هماهنگی قبلی از سوی آن شرکت و یا از طریق انجمن امکان تحویل محصولات با کیفیت‌تر وجود دارد.

این موضوع به ویژه با نمایندۀ پتروشیمی اروند مطرح گردید و قرار شد در جلسه‌ای در انجمن به بررسی بیشتر پرداخته شود.

۲. مقرر گردید تا روش فروش نقدی از اعتباری مجزا شده و به‌صورت یک هفته در میان ارائه گردد.

۳.  مقرر گردید پتروشیمی‌ها برنامه تولید گریدهای خاص از جمله ۷۰ S را با توجه به نیاز بازار در دستور کار خود قرار دهند.

در این خصوص پتروشیمی اروند و هگمتانه و آبادان بیشتر از سایرین علاقمندی نشان داده‌اند.

WhatsApp
Telegram
Email
Print