تازه های دنیای سازگارکننده ها

در مواجهه با پلیمرهای امتزاج ناپذیر در جریان ضایعات مخلوط چنانچه هدف استفاده از آمیخته آنها باشد، نیاز به ورود شرکت های متخصص تولیدکننده مواد افزدودنی به شدت احساس می شود.

غلبه بر  تفاوت ها”تازه های دنیای سازگارکننده ها”

پیتر میپلستون گزارش می‌دهد:

در مواجه با پلیمرهای امتزاج ناپذیر در جریان ضایعات مخلوط چنانچه هدف‎ استفاده از آمیخته آن‎ها باشد، نیاز به ورود شرکت‎های متخصص تولید کننده مواد افزودنی به شدت احساس می شود.

روزی در آینده ای نه چندان دور، ابزارآلاتی خودکار، توانمند به جدا و مرتب‎ سازی پلیمرها پا به صنعت خواهند گذاشت که می توانند جریان‎ هایی تنها متشکل از یک پلیمر را از ضایعات پلیمری مخلوط، پس از مصرف ایجاد کنند تا آنجا که احتمال می رود دغدغه این روزها به امری کاملا عادی تبدیل گردد. تا آن زمان شرکت‌های آمیزه‎ ساز و فعال در زمینه بازیافت به استفاده از افزودنی‌های ویژه برای سازگار کردن پلاستیک‌هایی که معمولاً غیرقابل امتزاج هستند، ادامه می‌دهند تا سازگاری و عملکردی بهتر جهت محصولات نهایی تهیه شده از مواد بازیافتی ارائه دهند.

هم اکنون راه حل ها جهت سازگارسازی پلی اتیلن و پلی پروپیلن، دو پلیمر غیر قطبی که با این وجود امتزاج ناپذیرند، از مقیاس آزمایشگاهی فراتر رفته است.

Intermix Performance Materials  در ایتاکا، نیویورک، یک استارت‎آپ است که سال گذشته بر اساس فناوری افزودنی ‎‎های سازگارکننده قطعه‎ ای، اتیلن_ پروپیلن، با دانش فنی برخواسته از پژوهش‌ های محققین دانشگاه کرنل در ایالات متحده تاسیس شد.

یکی از بنیان‌گذاران و محقق اصلی این استارت‎آپ Ting-Wei Lin، می‌گوید: «پلی‌اتیلن با چگالی بالا و پلی‌پروپیلن ایزوتاکتیک (iPP)، پرمصرف‎ ترین پلاستیک کالایی در جهان، با بیشترین میزان تولید، دارای خواص نوری مشابهی هستند که باعث می‌شود فرآیند جداسازی این دو پلاستیک در ابعاد بزرگ چالش‌برانگیز باشد. علیرغم شباهت در ساختارهای شیمیایی، HDPE و iPP با یکدیگر امتزاج ‎ناپذیر هستند و بنابراین در هنگام اختلاط مذاب، موادی شکننده و فاقد خواص مطلوب را شکل می ‎دهند. این مسئله کارایی بازیافت این پلاستیک ها را مختل کرده است. طبق گزارشات تنها کمتر از 7 درصد وزنی و 1 درصد وزنی از HDPE و iPP به ترتیب بازیافت می ‎شوند.

در راستای همکاری با بازیافت‌کننده‌های پلاستیک، Intermix، دسته‌ای از گرانول‎ ها را از کارخانجات مذکور دریافت کرد که عمدتاً از طناب‌ها و توری‌ های استفاده شده، که از اقیانوس بازیابی شده بودند، باز فرآوری شده بودند. ترکیب پلاستیک ‎های اقیانوس تقریباً با نسبت وزنی1:1 متشکل از HDPE و iPP بودند. این دسته از مواد از نقطه نظر رفتار مکانیکی شکننده بوده، و تحت آزمون کشش بدون ازدیاد طول می‎ شکنند. با افزودن 2 درصد وزنی از سازگارکننده ‎های توسعه یافته و تولید شده توسط Intermix، چقرمگی به طور قابل توجهی به بیش از 800 درصد کشیدگی در هنگام شکست بهبود یافت. Lin می‌گوید که آمیزه‎ های HDPE/iPP سازگار شده «اکنون به موادی امیدوارکننده‌ تبدیل شده‌ اند که می‌توانند بدون توجه به ترکیب و جدایی ناپذیری آمیزه ‎های HDPE/iPP  بازیافتی، دوباره فرایند شوند. این امر می‎ تواند به طور قابل توجهی هزینه بازیافت پلاستیک را کاهش دهد و کارایی فرایند بازیافت را افزایش بخشد Intermix Performance Materials .با برون‎ سپاری و همکاری با سایر شرکت‎ها سعی دارد بهره ‎وری سازگارکننده‎ ها را از مقیاس گرم به مقیاس کیلوگرم افزایش دهد. Lin عنوان می‎دارد: «محصولات ساخته شده از مخلوط HDPE/iPP بازیافت شده ممکن است به زودی تولید و به بازار عرضه می ‏شوند.

WhatsApp
Telegram
Email
Print