گفتگو با دبیر کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری

نجمه سادات میررضایی، دانش آموخته کارشناسی و کارشناسی ارشد مهندسی پلیمر از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. در مقطع دکتری از دانشگاه شهید بهشتی مدرک DBA خود را اخذ کرده است و در حال حاضر مدیرعامل شرکت آرسام پلاست راز و عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمری ایران است. سرکارخانم دکتر میررضایی متولد سال 1368 است و کار خود را از صنعت نفت آغاز کرده و سپس وارد صنعت پلیمر شده است. پس از برگزاری موفق پنجمین کنفرانس و نمایشگاه بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری، دبیری ششمین کنفرانس نیز به ایشان محول شد. این گفت و گو اطلاعات کاملی از چند و چون برگزاری این رویداد در اختیار مخاطبان و علاقمندان صنعت مستربچ و کامپاند قرار می دهد.

 

جایگاه کنفرانس مستربچ و کامپاند را با توجه به گذشت پنج سال از برگزاری این کنفرانس چگونه ارزیابی می کنید؟
میررضایی: صنعت مستربچ و کامپاند به لحاظ ماهیت یک صنعت میانی به شمار می رود و صنایع پایین دستی پتروشیمی عمدتا مخاطبان و مشتریان صنعت مستربچ و کامپاند هستند. طی5 دوره ای که از کنفرانس سپری شده است، این کنفرانس سعی کرده است تا یک هم افزایی میان صنایع بالادستی و صنایع پایین دستی از طریق این رویداد ایجاد کند. تلاش ما این بوده که بتوانیم چالش هایی که صنعت مستربچ و کامپاند در مواجهه با صنایع بالادستی و صنایع پایین دستی با آن روبروست را طی مدت کنفرانس مطرح کنیم و با همکاری و همفکری مدیران صنایع در زنجیره صنعت پتروشیمی برای این چالش ها راه حل های عملیاتی بیاییم. رشد مداوم استقبال از کنفرانس طی سال های برگزاری از سوی تمامی مخاطبان در این زنجیره نشان می دهد که کنفرانس مستربچ و کامپاندهای پلیمری راه درستی را پیموده است و در صنعت پلیمر کشور جایگاهی ممتاز یافته است. تلاش خواهیم کرد تا با نوآوری های بیشتر و ایجاد ارتباطات گسترده تر با صنایع مربوطه بتوانیم در ارائه حل های عملیاتی برای چالش های پیش روی صنعت مستربچ و کامپاند موثرتر عمل کنیم.

با توجه به مشکلاتی که در کنفرانس پنجم به وجود آمد و پس از تعویق برگزاری کنفرانس، بالاخره برگزاری آن به صورت مجازی به تصویب هیات مدیره انجمن رسید، آیا به اهداف خود در کنفرانس پنجم دست یافتید؟
میررضایی: چنانچه مستحضر هستید، تنها چند روز پیش از برگزاری کنفرانس پنجم به واسطه شیوع ویروس کرونا، برای حفظ سلامت مخاطبان و همکاران، هیات مدیره انجمن تصمیم به لغو کنفرانس گرفت. در حالی که تمامی امور مربوط به برگزاری حضوری کنفرانس انجام شده بودو مهیای برگزاری رویدادی باشکوه بودیم، اما اولویت سلامتی همکاران و مخاطبان موجب شد در تصمیمی سخت، برگزاری کنفرانس را چند ماه به تعویق بیاندازیم. در آن روزها به نظر می رسید با گرم شدن هوا این ویروس از بین خواهد رفت اما رسیدن تابستان نه تنها از گسترش بیماری جلوگیری نکرد بلکه پیک شدید کرونا در تابستان 99 شدت بیشتری یافت. سرانجام با مشورت اسپانسرهای کنفرانس پنجم، تصمیم بر آن شد که پنجمین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری به صورت مجازی از طریق پلتفرم زوم برگزار گردد. آمارهای کنفرانس پنجم نشان می دهد که به لحاظ تعداد مخاطبان، تعداد سخنرانان خارجی، تعداد اسپانسرها و همین طور تعداد غرفه های مجازی شاهد رشد قابل توجه نسبت به دوره چهارم بودیم. حضور 16 سخنران خارجی از سراسر دنیا وجهه بین المللی این کنفرانس را بیش از پیش برجسته نمود.
اگر چه فرصت ملاقات های رو در رو در مدت برگزاری کنفرانس، نشست های B2B و بازدید از غرفه ها و صحبت با غرفه داران را از دست دادیم اما به طور کلی می توان گفت، پنجمین دوره کنفرانس بین المللی مستربچ وکامپاندهای پلیمری از بهترین دوره های برگزاری بوده است.

کنفرانس ششم حضوری است یا مجازی؟ اگر حضوری است دغدغه ای در مورد کاهش سخنرانان خارجی دارید یا خیر؟
میررضایی: تمام سعی و تلاش انجمن متمرکز بر برگزاری حضوری این دوره کنفرانس است. و از هم اکنون برای رزرو سالن ها و هماهنگی برای تامین پیش نیازهای برگزاری حضوری کنفرانس اقدامات اولیه انجام شده است. امیدوار هستیم که تا آذرماه واکسیناسیون گستره بیشتری از رده های سنی را پوشش بدهد و امیدوار هستیم با گسترش واکسیناسیون مجوز برگزاری حضوری کنفرانس برای آذرماه صادر بشود. در مورد بخش دوم سوال باید گفت حتی با واکسیناسیون کامل مردم امکان سفرهای بین المللی برای حضور در کنفرانس بسیار ضعیف خواهد بود، لذا برای حضور سخنرانان خارجی که حتی از دوره گذشته بیشتر خواهند بود، پلتفرم مجازی را در کار برگزاری حضوری خواهیم داشت. در واقع کنفرانس ششم تلفیقی از یک رویداد حضوری و مجازی خواهد بود تا حداکثر سخنرانان و مخاطبان خارجی را نیز از شرکت های بزرگ دنیا در این رویداد گرد هم آوریم.

برنامه های کنفرانس ششم را تشریح می فرمایید؟
میررضایی: کنفرانس ششم همچون سال های گذشته در دو روز و هر روز در دو سالن برگزار خواهد شد. موضوعات متنوعی تدارک دیده شده است. چالش های صنعت مستربچ و کامپاند و صنایع پایین دستی شناسایی شده و برای هر یک بخشی جداگانه به همراه یک پنل تخصصی تدارک دیده شده است. تجلیل از پیشکسوتان صنعت مستربچ و کامپاند را خواهیم داشت. هدایایی برای مقالات برتر که در رفع یکی از مشکلات صنعت راه حل های علمی و عملیاتی ارائه کرده باشند، اهدا خواهد شد. نمایشگاه جانبی کنفرانس را با کیفیت و گستردگی بیشتر برگزار خواهیم کرد.
یک بخش جدید در کنفرانس امسال، ایده بازار صنعت مستربچ و کامپاند خواهد بود که با همکاری صندوق نوآوری و شکوفایی برگزار خواهد شد. ایده های برتر در یک رویداد “پدیده ” معرفی خواهند شد و با حضور اساتید برجسته و سرمایه گذاران ایده خود را ارائه خواهند نمود و ایده های برتر طی یک قرارداد شتابدهی با مشارکت سرمایه گذار، انجمن و صندوق تجاری خواهند شد.
این بخش ، بخش جذابی برای ایده پردازان در این صنعت خواهد بود.
برنامه های متنوع دیگری نیز تدارک دیده شده است که به تدریج اطلاع رسانی خواهد شد.

صحبت پایانی شما را می شنویم.
میررضایی: انتظار داریم که فعالان صنایع پایین دستی و انجمن های مربوطه چالش های خود در حوزه صنایع مستربچ و کامپاند را با انجمن در میان بگذارند تا بتوانیم با همکاری انجمن ها و صنایع، راه حل های کاملی برای چالش های موجود ارائه کنیم. کنفرانس و نمایشگاه بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری، بدون حضور پر رنگ انجمن های صنایع پایین دستی رویداد کاملی نخواهد بود. از همین طریق از تمامی انجمن های صنایع پایین دستی پتروشیمی، اساتید دانشگاه، شرکت های فعال صنعت مستربچ و کامپاند، متخصصان، کارشناسان و دانشجویان دعوت می کنیم تا با همکاری انجمن رویدادی ماندگار در صنعت پلیمرکشور به یادگار بگذاریم.

WhatsApp
Telegram
Email
Print