گفتگوی گروه نشریات بسپار با دبیر انجمن

-معرفی

امیر علیزاده هستم، دبیر انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران

– انجمن در سال جاری چه دستاوردهایی برای خود و اعضا داشته است؟

فعالیت ها و خدمات انجمن علیرغم شیوع ویروس کرونا بسیار متنوع و گسترده بوده است. برگزاری جلسات منظم کمیسیون های فنی، بازرگانی، صادرات و آموزش، تدوین استاندارد ملی تعیین ماهیت و شناسایی آمیزه های پلیمری طی قرارداد با دانشگاه صنعتی امیرکبیر، تدوین سند چشم انداز صنعت مستربچ و کامپاند طی قرارداد با موسسه مطالعات و پژوهش های بازرگانی، طرح رتبه بندی اعضای انجمن، برگزاری نخستین رویداد بزرگ مجازی در صنعت پلیمر کشور “پنجمین کنفرانس مستربچ و کامپاندهای پلیمری” تحت نرم افزار زوم، برنامه ریزی برای برگزاری میز ساخت داخل، برگزاری دوره های آموزشی برای اعضای انجمن با موضوعات: ” کاربرد آنالیز حرارتی در شناسایی آمیزه های پلیمری”  با همکاری دانشگاه صنعتی شریف، ” اصول و مبانی اندازه گیری و کنترل رنگ” با همکاری پژوهشگاه رنگ، “فرآیندهای اکستروژن واکنشی” با همکاری پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران.، حضور فعال در جلسات متعدد مربوط به تدوین استانداردهای ملی لوله های پلی اتیلن، پوشش لوله های فولادی و… حضور در نخستین نمایشگاه مجازی ایران. عضویت در هیات نمایندگان اتاق ایران، عضویت در کمیسیون صنایع اتاق تهران، عضویت خانه صنعت و معدن و کنفدراسیون صادرات از دیگر فعالیت هایی بوده که در سال جاری انجمن مبادرت به انجام آنها نموده است. تفاهم نامه های متعددی با پژوهشگاه پلیمر و پتروشیمی ایران، شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی، ستاد نانو، پژوهشگاه رنگ و انجمن متخصصین نساجی نیز جهت ارائه خدمات تخصصی به اعضای انجمن و انجام پروژه های مشترک تحقیقاتی منعقد شده است. تاسیس تعاونی تامین نیاز فرااستانی صنعت مستربچ و کامپاند کار بزرگ دیگری ست که طی سال جاری انجام گرفته و مجمع آن در بهمن ماه برگزار خواهد شد.

– آمار و ظرفیت تولید مستربچ و انواع آمیزه های پلیمری پرمصرف به تفکیک در کشور چه قدر است؟ و سهم اعضای انجمن در این آمار چگونه است؟

همان طور که درسخنرانی افتتاحیه پنجمین کنفرانس مستربچ و کامپاندهای پلیمری اعلام شد، صنعت مستربچ و کامپاند با بیش از 600 شرکت فعال، دارای یک ظرفیت سه و نیم میلیون تنی است که 35 شرکت از این تعداد ظرفیتی بیش از 20 هزار تن تولید مستربچ و کامپاند دارند. عمده این شرکت ها با ظرفیتی بین 5 تا 10 هزار تن به تولید مشغول هستند. رشد تعداد پروانه های بهره برداری صادر شده در این صنعت طی سال های اخیر نشان از رشد و توسعه صنعت مستربچ و کامپاند دارد. صنعت مستربچ و کامپاند به واسطه جوان بودن و داشتن مدیران فرهیخته دانشگاهی همواره در مسیر نوآوری و حل مشکلات صنایع تکمیلی گام برداشته و  طی 10 سال اخیر از معدود صنایعی ست که علیرغم تحریم های شدید و انزوای صنعتی کشور، توانسته یک رشد قابل ملاحظه ی 20 درصدی  را تجربه نماید. جذب بیشترین فارغ التحصیل پلیمر و بالاترین میزان تولید مقاله و علم در صنعت پلیمر مربوط به کامپاندینگ می باشد. از سوی دیگر تعدد واحدهای دانش بنیان در انجمن که در کمتر تشکلی در کشور مشاهده می شود، گواه حرکت صنعت مستربچ و کامپاند در مسیر نوآوری، خلاقیت و حل مسایل گسترده صنایع تکمیلی است.  با اتکا به دانش مدیران و تحقیق و توسعه مداوم در واحدهای تولیدکننده مستربچ و کامپاند، این صنعت توانسته است کیفیت محصولات پلاستیکی را ارتقا بخشد و کمکی بزرگ برای تولیدکنندگان صنایع تکمیلی پتروشیمی در کاهش قیمت تمام شده و کاهش سرمایه در گردش – به دلیل دسترسی و فروش های اعتباری- باشد.

– امسال تامین مواد اولیه یکی از چالش های اصلی صنعت پلیمر بوده. در این خصوص چه فعالیت هایی داشته اید و راهکار رفع این مشکل را چه می دانید؟

صنعت مستربچ و کامپاند در زنجیره صنعت پتروشیمی یک صنعت میانی به شمار می رود و محصولات این صنعت مکمل محصولات پتروشیمی می باشند. طی سال های اخیر واحدهای پتروشیمی، ایجاد تنوع در سبد محصولات و نوآوری در توسعه محصولات خود را به واسطه سودآوری بالایی که در عرضه گریدهای محدودِ تولیدی داشته اند، فراموش کردند. صنعت مستربچ و کامپاند در غفلت واحدهای پتروشیمی، نقش توسعه محصولات پتروشیمی را نیز بر عهده گرفت و برای مرتفع ساختن نیازهای صنایع تکمیلی پتروشیمی در تولید مواد متنوع، مدرن و فن آورانه، دست به کار شد. در واقع هزینه ی سنگین تحقیقات و توسعه و نوآوری در تولید مواد جدید بر دوش صنعت مستربچ و کامپاند قرار گرفت.

تاسیس تعاونی تامین نیاز صنعت مستربچ و کامپاند می تواند در تامین مواد اولیه مورد نیاز واحدهای عضو انجمن نقش برجسته ای داشته و شرایط را برای خرید داخلی و خارجی مواد برای اعضا تسهیل نماید.

 

صنعت مستربچ و کامپاند چه نقشی در حفظ محیط زیست و ذخیره منابع برای آیندگان درد؟

در راستای توسعه پایدار جامعه و حفظ منابع برای نسل های آینده، صنعت مستربچ و کامپاند نقشی پررنگ بر عهده داشته است. تولید محصولات زیست تخریب پذیر، تقویت پلاستیک های بازیافتی و اصلاح آنان برای کاربردهای متنوع از جمله خدماتی ست که صنعت مستربچ و کامپاند طی سال های اخیر در اختیار حفظ محیط زیست قرار داده است.

صنعت مستربچ و کامپاند طی سال های اخیر با یک شیب قابل توجه توانسته صادرات خود را افزایش دهد و در مقابل با نوآوری های جدید از واردات مستربچ و کامپاند و خروج قابل ملاحظه ارز جلوگیری نماید. برای مشخص نمودن مزیت های ویژه صنعت مستربچ و کامپاند در صادرات می توان متوسط ارزش صادرات پتروشیمی ایران و آلمان را مقایسه کرد. هر تن صادرات محصولات پتروشیمی ایران ارزشی معادل 500 دلار داراست در حالی که در آلمان ارزشی برابر یا 5000 دلار دارد. به دلیل نسبت حجم به وزن بالای محصولات نهایی پلاستیک و هزینه بالای حمل و نقل آنها  معمولا کشورها ترجیح می دهند محصول نهایی پلاستیک  را خودشان تولید کنند و فقط مواد خام پتروشیمی و مستربچ و کامپاند را وارد کنند . به این دلیل با تدوین برنامه ای ویژه برای حمایت از صنعت مستربچ و کامپاند، می توان به جای صادرات مواد خام پتروشیمی، محصولات کامپاند و مستربچ را با ارزش افزوده ای تا ۱۰ برابرِ مواد خام پتروشیمی تولید و صادر کرد.

 

– برگزاری آنلاین کنفرانس پنجم چه دستاوردهایی برای انجمن داشت و دوره آتی آن چه زمانی برگزار می شود؟ و آیا ترکیبی از برگزاری فیزیکی و آنلاین خواهد بود؟

پنجمین کنفرانس بین المللی مستربچ و کامپاندهای پلیمری برای نخستین بار در کشور در این ابعاد گسترده با حضور بیش از 1000 نفر علاقمند و 52 سخنران از کشورهای مختلف دنیا از آلمان، ایتالیا، ژاپن، اتریش، چین، کانادا، بلژیک، فنلاند، هند، ترکیه و… در دو سالن مجازی برگزار شد و رضایت 99 درصدی مخاطبان را به ثبت رساند. تلاش انجمن برای ایجاد فضایی برای اشتراک مباحث تخصصی پس از برگزاری 5 دوره به ثمر نشسته است. اگر چه رویدادهای آنلاین نمی تواند خلا گفت و گو و جلسات حضوری حاشیه کنفرانس را پر کند اما با برنامه ریزی انجام شده کنفرانس و نمایشگاه مجازی توانست بین فعالان زنجیره صنعت پتروشیمی کشور همگرایی بیشتری ایجاد نماید. زمان دوره ششم کنفرانس هنوز قطعی نیست و در زمان مقرر به اطلاع علاقمندان خواهد رسید. اگر شرایط بیماری کرونا اجازه برگزاری فیزیکی کنفرانس را بدهد، به طور قطع کنفرانس ششم ترکیبی از یک رویداد فیزیکی و مجازی خواهد بود.

– آیا انجمن در ایران پلاست مشارکت می کند؟ اگر آری چرا و اگر نه چرا؟

به دلایل متعدد، انجمن در چهاردهمین دوره نمایشگاه ایران پلاست در ثبت نام و جانمایی مشارکت نخواهد داشت. نخستین دلیل دغدغه بزرگ هیات مدیره انجمن در حفظ سلامت اعضا، مشتریان و تمامی علاقمندانی ست که ممکن است به واسطه حضور در نمایشگاه سلامتی خود را از دست بدهند. زمان نامناسب نمایشگاه و سالن های نامناسبی که برای صنعت مستربچ و کامپاند در نظر گرفته اند، دلایل دیگر عدم مشارکت انجمن در این دوره نمایشگاه است.

 

– نقطه نظر پایانی.

انتظار داریم همکاری و ارتباط نزدیک تری میان  تمامی انجمن های صنایع تکمیلی زنجیره پتروشیمی شکل گیرد تا بتوانیم نیازهای دقیق آنان را رصد کرده و طی پروژه های مشترک محصول مورد نیاز آنان را تولید و عرضه نماییم. با توجه به ظرفیت و توان علمی و فنی اعضای انجمن تولیدکنندگان مستربچ و کامپاند ایران، به طور قاطع اعلام می کنم تمامی نیاز صنایع تکمیلی به مستربچ و کامپاند در این انجمن قابل تولید در تناژ انبوه و کیفیتی قابل رقابت با برترین نام های تجاری جهان است.

WhatsApp
Telegram
Email
Print