طرح مشکلات و چالش های صنعت پلیمر توسط رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمری ایران

نشست هم اندیشی برگزیدگان روز صنعت و معدن امروز، شنبه، 25 تیرماه 1401، در سالن همایش های خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با حضور وزیر صنعت، معدن، تجارت و معاونین وی و همچنین نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی از جمله ریاست کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

طرح مشکلات و چالش های صنعت پلیمر توسط رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمری ایران

 

نشست هم اندیشی برگزیدگان روز صنعت و معدن امروز، شنبه، 25 تیرماه 1401، در سالن همایش های خلیج فارس محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران با حضور وزیر صنعت، معدن، تجارت و معاونین وی و همچنین نمایندگانی از مجلس شورای اسلامی از جمله ریاست کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

این نشست با هدف شنیدن دغدغه ها و مشکلات برگزیدگان صنعتی و معدنی، در فضایی گرم و تعاملی که نشان از امید به بهبود شرایط تولید و اقتصاد کشور داشت، به انجام رسید. برگزیدگان صنعتی و معدنیِ منتخب دغدغه ها و چالش های خود را مطرح ساخته و راهکارهایی جهت رفع موانع و دفع مخاطرات موجود پیشنهاد نمودند.

سعید زکایی، رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمری ایران و مدیرعامل شرکت پارساپلیمر شریف، به عنوان نماینده صنعت پلیمر و واحد برگزیده صنعتی در حوزه تحقیق و توسعه، پس از علیرضا شاهمیرزایی، معاون تجارت و خدمات وزارت صمت، دغدغه های صنعت مستربچ و کامپاند و مشکلات صنعت پلیمر را به طور جامع بیان نمود.

سعید زکایی، مشکلات موجود در عرصه صادراتِ دانش بنیان ترین حلقه زنجیره صنعت پتروشیمی کشور را مهم ترین چالشی دانست که صنعت مستربچ و کامپاند با آن دست به گریبان است. عدم همکاری گمرک و سازمان استاندارد، مانعی بزرگ در صادرات ارزش آفرین صنعت کامپاندینگ عنوان شد: “محصولات تولیدی این صنعت یا به عنوان پلیمر خام مشابه با تولیدات واحدهای پتروشیمی برچسب قاچاق می خورد و یا به دلیل عدم تعیین ماهیت و شناسایی در گمرکات امکان صادرات نمی یابد.”

وی کاهش تعرفه گمرکی به 2 درصد را مانع دیگری عنوان کرد که توازن تولید و تجارت در صنعت کامپاندینگ را مخدوش خواهد ساخت. زکایی افزود:” در حال حاضر ما به ایتالیا، ترکیه و کشورهای دیگر با تعرفه 6 درصدی صادرات را انجام می دهیم. حال آنکه مسیر واردات با کاهش تعرفه گمرکی به 2 درصد و بهره مندی واردات از امکان استفاده از ارز نیمایی، تسهیل خواهد شد. به عنوان یک صنعت واسطه ای که محصولات آن 98 درصد داخلی است و در ایجاد تورم نقشی ندارد، چرا باید تعرفه را کاهش بدهیم تا واردات، قسمت بزرگی از این صنعت دانش بنیان را که ظرفیتی 3 برابر نیاز داخل ایجاد کرده است، نابود سازد؟” وی توافق ترجیحی با بازارهای صادراتی را یکی از راهکارهایی دانست که می تواند توازن را در صنعت مستربچ و کامپاند فراهم آورد.

عرضه تلفیقی در خرید مواد اولیه واحدهای پتروشیمی چالش مهم دیگری است که رییس هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان مستربچ و آمیزه های پلیمری ایران آن را آفت بزرگی دانست که به زودی در کنارِ مهندسی گرید توسط واحدهای پتروشیمی، سودی سرشار نصیب واحدهای پتروشیمی ساخته و تضعیف صنایع تکمیلی پتروشیمی را به دنبال خواهد داشت. وی گفت:” اگر دغدغه تورم در ساختار وزارت صنعت، معدن، تجارت وجود دارد، عرضه تلفیقی محل اصلی این نگرانی ست. تجربه نشان داده که واحدهای پتروشیمی در مهندسی عرضه گرید، بسیار هوشمندانه عمل کرده اند و سودهای دو رقمی نزدیک به 100 درصد داشته اند. با عرضه تلفیقی، سود آنان سه رقمی خواهد شد، چرا که واردات را به خود واحدهای پتروشیمی سپرده اید و با بالا بردن قیمت محصول وارداتی و عرضه تلفیقی، قیمت محصولات داخلی نیز به شدت بالا خواهد رفت و تورم شدیدی در صنعت پلیمر را موجب خواهد شد.”

وی در پایان گفت:” امیدواریم در دوره جدید، بر خلاف دوره های گذشته، بر روی صنایع مبتنی بر دانش و محصولات دانش پایه، تمرکز بیشتری صورت گیرد و مشکلات بین سازمانی به نحوی مدیریت شود تا صنایع دانش بنیان بتوانند تلاش و همت خود را بر تحقیق و توسعه و تولید محصولات فن آورانه متمرکز سازند.”

در پایان این نشست، طاهری، رییس کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی پیش از آغاز سخنان فاطمی امین، وزیر صنعت، معدن، تجارت، در سخنانی کوتاه از حضور برگزیدگان صنعتی و معدنی تشکر کرد و بر تداوم برگزاری چنین جلساتی تاکید نمود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت سخنان  خود را در 5 بخش ارائه نمود. فاطمی امین گفت: “ما نمی توانیم در اتاقی بنشینیم و تصمیم گیری کنیم. باید حرف های صاحبان کسب و کار را شنید تا بتوان هم آهنگی و هم راستایی ایجاد کرد.” وی با اشاره به تجربیاتی از حضور خود در آستان قدس رضوی و طرح نوسازی خودروهای فرسوده، شناسایی موانع  و “عوامل” را در نتیجه بخشی برنامه ها موثر دانست. وی افزود:” لازم نیست هزینه و وقت زیادی بگذاریم بلکه اولویت‌ها را باید به درستی تشخیص دهیم و به خوبی مسیر را ترسیم کنیم تا از “عوامل” مشکل زا به دور شویم.”

وزیر صمت در جمع صاحبان صنایع برتر کشور وعده داد که از این پس هر سه ماه یک بار چنین جلساتی برگزار خواهد شد و یادآورشد: “سامانه پایش” و “تعامل با کسب و کارها” با رویکرد مسئله محور دو سازوکار وزارت صمت برای رفع موانع تولید و جلوگیری از روزمرگی در کارهای این وزارتخانه است.

وی افزود: از دیگر سازوکارهایی که در وزارتخانه مورد توجه داریم، موضوع رتبه بندی کسب و کار است بنا شد کسب و کارها رتبه بندی شوند و برای بنگاههای برتر بر اساس توانمندی مشوق‌هایی از قبیل همراهی با وزیر در سفرهای خارجی یا تخفیفات در زمان برگزاری نمایشگاه‌ها ارائه کنیم.

وی درپایان خاطرنشان کرد:هرچند در این نشست نگاهمان به چالش ها و راهکارها است اما لازم است در کنار آن نگاهمان به آینده معطوف باشد.

 

در پایان نشست، رییس هیات مدیره انجمن در گفت و گو با رضا محتشمی پور، معاون معدن و فراوری مواد وزارت صمت و محسن صفدری، مدیرکل دفتر صنایع شیمیایی و پلیمری این وزارتخانه، بر راهکارهای رفع موانع و غلبه بر چالش های صنعت مستربچ و کامپاند تاکید نمود. 

 

WhatsApp
Telegram
Email
Print